P-piller för män

Jag hörde ett väldigt intressant radioprogram i vintras som kom på tal igår. Och jag blir fortfarande lika förbannad när jag tänker på det som sades i programmet. Programledaren pratade med olika företrädare för läkemedelsföretag om preventivmedel för män, typ p-piller. Företrädarna beskrev att forskningen har kommit så långt att p-pillret "för närvarande" har en effektiv verkan på spermaproduktionen men att biverkningarna är för höga, biverkningar som är MYCKET lika som de som kvinnor utsätts för dagligen. Dvs. humörsvängningar, viktökning, minskad sexlust, ökad risk för plodpropp etc. etc. Företrädarna beskriver att man som läkemedelsföretag inte kan ge ut ett nytt läkemedel med så många biverkningar och på reporterns fråga hur det då kommer sig att nya p-piller för kvinnor kommer ut på rullande band blir svaret att det är en förbättring av ett existerande läkemedel. Fine, jag godtar att det är en förbättring. Vad jag däremot INTE godtar är att läkemedelsföretagen (eller något statligt verk??) är de som säger stopp för att ge ut ett läkemedel som faktiskt redan finns men att målgruppen för läkemedlet utökas. Detta är väl en konsumentfråga, eller? OM killar skulle använda p-piller så tror jag faktiskt att forskning om hur dessa piller kan utvecklas skulle gå med rasande fart.

I vanliga fall är jag inte en feminist som anser "att allt dåligt som kvinnor får stå ut med ska män också stå ut med" eftersom att jag även anser att män får stå ut med bra mycket skit. MEN i det här fallet känns det lite som att man kanske kan dela på mödan lite, eftersom att möjligheten finns. Och är det inte upp till varje individ att bestämma?

Kommentarer
Postat av: Elin

Go Ylva-Pylva! Ditt inlägg ger en djupare bild av det sexistiska samhälle vi lever i, kontrollerad av män - för män. Genusperspektivet är tydligen alltid närvarande. Jag skulle för övrigt vilja säga att du har en tydlig röd tråd genom ditt inlägg, det är lättförståeligt och intressant. Jag skulle vilja att du skriver fler ","!
När det gäller p-piller och övriga skydd. Alltså, vissa män vill inte ens använda kondom - hur tror läkemedelsföretagen att män skulle reagera om de fick alternativet p-stav? De skulle svimma. Eller vad tror du? ;)

2007-05-24 @ 09:48:10
Postat av: Ylva

Jag tror att det är svårt att göra p-pillret lika självklart för män som för kvinnor som det ser ut nu. Men all förändring måste börja någonstans och med små små steg... och jag tror att det finns män som kan ställa upp "i kampen". Läkmedelsföretagen har ju faktiskt tagit ett steg, nu ska bara samhället (vi!) ta nästa!

2007-05-24 @ 10:07:21
Postat av: Elin

Jag hoppas att män en dag kan ta mer ansvar för preventivmedelsdelen. Fortsättning följer efter lunchen...

2007-05-24 @ 11:24:51
Postat av: Emma

Förstår inte hur jag kunde glömma att du var med i Dusseldorf. De bästa och gladaste trummisen ngnsin ju! Fan jag saknar tiden i replokalen där i Gottsunda. Kommer du å hälsar på i Sthlm i sommar? You must! pusspuss

2007-05-24 @ 17:20:56
Postat av: Ullis

Jag håller med dig Ylvs! Fasen, p-piller för tjejer har funnits... ja i många många år!! Och inte tusan var dom helt riskfria från början, och det är dom ju fortfarande inte! Så ut med dom så får väl dom som vågar prova, det är ju inte så att dom är dödliga väl??
Kram kram
Ps hur går det med sångletandet??

2007-05-25 @ 11:36:14
Postat av: Kim

Ähh premetivmedel e väl ändå en tjejgrej!?
Och jag tror att många män kommer att använda de premetivmedel som skapas och är säkra (Vi vill ju inte skada män som nu är det viktigaste i samhället).
Jag menar om man nu kunde lita på kvinnor hade dom väl haft lite mer att säga till om i samhället...

2007-07-06 @ 17:56:06
Postat av: Ylva

Till Kim i efterhand... (ganska långt i efterhand eftersom att jag hade glömt bort att jag hade en blogg;) Hur kan preventivmedel
endast vara en tjejgrej? Det är väl inte så att alla killar
när som helst välkomnar en graviditet? Eller menar du att killar bara vill ha sex när det är dags att avla barn....?
Kram!

2007-10-25 @ 14:30:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0