Antiislamism, heter det så?

Jag blir så jävla arg. Tittade på lokala nyheterna imorse, de visade ett inslag där islamiska kulturhuset i Örebro visade en hel pärm med hatbrev från folk. Jag blir så arg och så ledsen över att folk har så mycket fördomar och okunskap. De flesta breven handlade om att muslimer var terroriser (jag älskar när personer ska berätta för en vad man är) och att de skulle "åka hem".

Som jag har uppfattat det är terroristdåd politiska handlingar som inte har särskilt mycket med islam som världsreligion att göra. Man kan välja att tolka koranen på många sjuka sätt på samma sätt som man kan välja att tolka bibeln eller andra skrifter på många sjuka sätt. När vi pratar om islam och andra religioner tycker jag att vi ska utgå ifrån hur majoriteten av utövarna använder sig av sin religion inte hur specifika fundamentaliser eller grupper använder sig av den.

Kan vi inte bara leva sida vid sida, vi kanske kan säga ett ord eller två till varandra i affären för att hitta en gemenskap bortom nationaliteter eller religioner, ett "vi människor" eller "vi världsmedborgare"... kan vi inte?

Oh la la la bredband...

Hej igen mina vänner!
Det var ju några månader sedan sist. Jag har installerat mitt bredband idag, gick så lätt att jag nästan känner mig lurad på konfekten, ska man inte behöva kämpa lite? Då hade jag ju kunnat gjort det här för nått år sedan. Jag kan ju trösta mig med att det säkert kommer att strula lite nån gång ibland.

Jag och Suss hälsade på Emma i Stockholm i helgen, det var jätte mysigt som vanligt, lugn hemmakväll med mycket bra snack som, som vanligt slutade med att jag säger till Suss "det känns som att vi har delat på mer en en flaska vin" och hon svarar "men jag drack bara ett halft glas". Det har hänt förrut.

Som vanligt bokar jag upp mig alldeless för mycket i Uppsala/Stockholm och känner mig sönderstressad redan vid lördag lunch. Emil var dock supersöt på sitt ettårsfirande och gillade faktiskt den kudde/pall med giraffhuvud och svans som vi köpte åt honom och Henrik gillade de röda hängslena som han fick i 29 års present och Björns farmor gillade fotoalbumet som jag gjort om hennes sjuttiofemårsfest. Puh :)

Helgen avslutades med "bilresan från helvetet" med två magsjuka vuxna och en skrikande bebis, en tripp som brukar ta ca 2,5 - 3 timmar tog nu minst 5 timmar. Och nu när Björn börjar tillfriskna känner jag mig lätt illamående...

Nej nu ska jag glo lite på tv, kanske somna lite framför soffan. Godd natt min skatt!

Åh, förresten nu är det TRE av mina kompisar som är gravida, helt galet och hur kul som helst!!!! Grattis till er och era barns fäder!

RSS 2.0