P-piller för män

Jag hörde ett väldigt intressant radioprogram i vintras som kom på tal igår. Och jag blir fortfarande lika förbannad när jag tänker på det som sades i programmet. Programledaren pratade med olika företrädare för läkemedelsföretag om preventivmedel för män, typ p-piller. Företrädarna beskrev att forskningen har kommit så långt att p-pillret "för närvarande" har en effektiv verkan på spermaproduktionen men att biverkningarna är för höga, biverkningar som är MYCKET lika som de som kvinnor utsätts för dagligen. Dvs. humörsvängningar, viktökning, minskad sexlust, ökad risk för plodpropp etc. etc. Företrädarna beskriver att man som läkemedelsföretag inte kan ge ut ett nytt läkemedel med så många biverkningar och på reporterns fråga hur det då kommer sig att nya p-piller för kvinnor kommer ut på rullande band blir svaret att det är en förbättring av ett existerande läkemedel. Fine, jag godtar att det är en förbättring. Vad jag däremot INTE godtar är att läkemedelsföretagen (eller något statligt verk??) är de som säger stopp för att ge ut ett läkemedel som faktiskt redan finns men att målgruppen för läkemedlet utökas. Detta är väl en konsumentfråga, eller? OM killar skulle använda p-piller så tror jag faktiskt att forskning om hur dessa piller kan utvecklas skulle gå med rasande fart.

I vanliga fall är jag inte en feminist som anser "att allt dåligt som kvinnor får stå ut med ska män också stå ut med" eftersom att jag även anser att män får stå ut med bra mycket skit. MEN i det här fallet känns det lite som att man kanske kan dela på mödan lite, eftersom att möjligheten finns. Och är det inte upp till varje individ att bestämma?

Thank gooood!

Nu är seminarieversionen av min och Elins C-Uppsats inlämnad. Det är ju en gudomligt skön känsla som även får en icke troende tös som mig själv att lyfta händerna mot himlen. Petitesser som kompletteringar får vänta med att tortera mig tills nästa vecka, den här veckan läser vi andras C-uppsatser och det är faktiskt RIKTIGT roligt!

Nu kanske jag kan börja skriva lite mer i bloggen igen.

Puss på er!

Lite bilder

Jo, nu kan ni få njuta av lite bilder, men det gäller att ni gillar bebisar.
Verkligen. Det var lite svårt att välja på de ca 250 bilder jag har på Emil (bara från Sälen) och de ca 80 bilder jag har på Edwin, och så är de ju så sjukt söta!!

Nu ska jag hem och ha heeeeelg!

Undrar om C har kunnat slita sig från Guitar Hero eller om hon står kvar där än... hon sov över hos mig inatt =)


kram på er!

På Brenäs med Edwin som huvudattraktion, i alla fall för Björn.

P? Bren?s med Edwin som huvudattraktion, i alla fall f?r Bj?rn.


Mat i solen (och kylan)

Mat i kylan



Den här bilden är från en mysig rastplats när vi åkte på tur med längdskidori Sälen. Grillning och godis för oss och något flytande till Emil, han e lite kinkig, vill inte ha korv ens, är han en Sandström?

Redo för backen!

Redo f?r backen!


Redo för slalom

Redo f?r skidor


Jag och Bj?rn i S?len!

Jag och Bj?rn i S?len!


Jag har inte frågat de andra om jag får lägga upp bilder så det får räcka med mig och Björn så länge...

Emil p? lekhum?

Emil p? lekhum?


Lille Edwin

Lille Edwin


RSS 2.0